• Hem
  • >
  • Arkiv
  • >
  • Checklista inför semestern

Checklista inför semestern

Om du skulle bli sjuk eller skadar dig under semestern:

Om din chef inte är på plats, kan du kontakta Contact Center: +4631 66 44 44 och anmäla dig sjuk eller frisk genom att uppge namn och anställningsnummer/User ID.
Contact Center vidarebefordrar sjuk- eller friskanmälan till din chef via mejl med instruktion om att koda sjukfrånvaron i Tidinfo när de är tillbaka efter semestern.

Contact Center är tillgängligt via telefon under vecka 29 och 30. Veckorna 31 till 32 är Contact Center endast tillgängligt via mejl och du som ringer kommer då att hänvisas till att lämna sjuk- och friskanmälan via hrsc.se@volvo.com.

Skulle du skada dig under semestern är det viktigt att du sparar kvitton för eventuell läkarvård/mediciner och tar kontakt med din försäkringsansvarige i gruppstyrelsen eller Verkstadsklubben efter semestern för att få hjälp med anmälan till försäkringsbolag.

Att tänka på om du ska ut och resa:

  • Information om resmålet:
    På UD:s hemsida och UD:s app (UD Resklar) kan du se vilka länder UD avråder från att resa till. Där redovisas vilken hjälp du kan få från svenska ambassader och konsulat. Tänk på att om UD avråder till ett visst resmål så gäller generellt inte din reseförsäkring.
  •  Reseförsäkring:
    Tänk på att ha klart med reseförsäkring innan du åker. Det är svårt att köpa en försäkring när du är på resande fot eller om skyddet har gått ut. Har du en hemförsäkring ger den ett bra grundskydd. Om du har beställt din resa på kort kan det ingå en försäkring med avbeställningsskydd. Kontrollera hur du skall betala din resa för att kortförsäkringen skall gälla. Har du ett avbeställningsskydd kan du få tillbaka resekostnaderna om du skulle bli akut sjuk eller drabbas av ett olycksfall före avresan, men det krävs läkarintyg.
  • Om jag blir sjuk på resan:
    Med EU-kortet har du rätt till nödvändig sjukvård inom EU. Sverige har också avtal om viss sjukvård med några länder utanför EU. Hör med Försäkringskassan vad som gäller i det land du skall resa till. Ta också med det servicekort/utlandsresekort som brukar följa med försäkringsavtalet. Kortet innehåller ofta ett formulär på engelska som skall fyllas i av den läkare som behandlar dig på plats om du skulle bli sjuk eller skadad.
  • Om något allvarligt händer:
    Här nedan kommer några råd om vad du skall göra om något allvarligt händer på din resa och om du vill söka försäkringspengar.
    Ring larmcentralen, SOS alarm vid:
    – akut sjukdom eller olycksfall.
    – allvarlig skada som gör att anhörig måste resa till dig eller att du måste resa till anhörig.
  • Skaffa intyg och kvitton vid sjukdom, olycksfall och stöld:
    För att få ersättning från din hemförsäkrings reseskydd, eller någon annan reseförsäkring,
    behöver du kunna styrka dina kostnader om du har varit sjuk, råkar ut för ett olycksfall, behöver akut tandvård.
    Tänk på att:
    Skaffa läkarintyg från första dagen. Se till att läkarens ordination, till exempel vila på rummet, framgår klart. Spara kvitton!
    Om du blir misshandlad, rånad eller överfallen:
    – Gör en polisanmälan.
    Om ditt kontokort blir stulet:
    – Spärra omedelbart kortet hos banken.
    – Gör en polisanmälan.
    Om dina saker blir stulna:
    – Gör polisanmälan.
    – Spara kvitton vid eventuella nyinköp.
    Om ditt bagage blir försenat:
    – Kontakta transportören (flygbolag, bussbolag etcetera).
    När du kommer hem:
    Kontrollera dina kontoutdrag extra noga efter en resa. Kontakta banken direkt om du ser uttag eller köp som du inte känner till.
Dela inlägget

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå